Projectes a l'Institut Olorda
El treball per projectes és una metodologia que permet situar l’alumne com a centre de l’aprenentatge i s’adreça a la millora de les seves competències de caràcter transversal i l’assoliment d’aprenentatges significatius. Els projectes fomenten coneixements a través d’activitats, dinàmiques i materials diversificats. Prenen relleu l’aprenentatge per descobriment i l’aplicació dels coneixements apresos en altres contextos, potenciant la comunicació, el debat i la connexió amb els interessos i les necessitats del nostre alumnat.
COM ÉS EL TREBALL PER PROJECTES?
Es parteix d’un repte, problema, pregunta o tema que permet múltiples solucions vàlides i que genera la creació d’un producte final. Fomenta la planificació i l'organització per part dels alumnes Es promou el treball cooperatiu i l’execució de diferents rols dins del grup Incentiva processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres problemes. S’aplica l’avaluació formadora: coavaluació i autoavaluació Es prioritza la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida.
PROJECTES DE 1R D’ESO
A “Coneixes el teu poble?” es proposa als alumnes una recerca sobre els elements més significatius de Sant Feliu de Llobregat. A través d’activitats pràctiques, s’aborden la demografia, estructura del terreny, barris, zones verdes, festes i personatges del nostre municipi. Després presenten les seves troballes als seus companys en format podcast gravat a Ràdio Sant Feliu on expliquen tot allò que han après.
Treballs del projecte “Coneixes el teu poble?”
A partir de la lectura del llibre “Mites grecs”, al projecte “ActualizArte Mitos”, els alumnes s’apropen als protagonistes de la mitologia grega fent diferents activitats. Pinten escenes del mite sobre plats simulant la ceràmica grega, després elaboren màscares dels personatges principals del mite escollit i finalment creen un producte audiovisual on reinterpreten aquests personatges i les seves històries. Finalment creen una exposició on mostren els seus treballs als seus companys i a la resta d’alumnat de l’institut.
Visita al Museu d’Arqueologia de Catalunya. Projecte ActualizArte.
PROJECTES 2N D’ESO
A Fem ciència a l’Olorda, convidem a l’alumnat de 2n d’ESO a explorar la ciència i despertar la vocació científica a través de reptes on els propis alumnes es qüestionen i fan recerca de la informació per poder consolidar i aplicar els coneixements adquirits. Organitzen una Fira de la ciència a final de curs per mostrar els seus experiments als alumnes de 1r d’ESO.
Vídeo presentació Assaig de fira científica
A La Saviesa de les bruixes els/les alumnes de 2n d’ESO exploren el personatge local de la Blanca Bardiera, acusada de bruixeria. Fan recerca sobre les bruixes, el seu context històric, social i cultural, que serveix també per reflexionar sobre els temes de gènere i la xenofòbia. Creen el seu personatge i aprofundeixen en l’expressió escrita i literària en llengua castellana i catalana. Elaboren un receptari conjunt en paper i una revista digital i els mostren als seus companys/es.
Retrat de la bruixa Receptari “La saviesa de les bruixes”
PROJECTES 3R D’ESO
Els alumnes es converteixen en investigadors al projecte “El Sant Feliu d’abans i d’ara” per fer una recerca històrica del seu municipi. A partir de la visita que a l’Arxiu Comarcal i l’aproximació a les fonts primàries, comencen la seva recerca per reconstruir una part de la història de Sant Feliu. Aquesta recerca col·laborativa es complementarà amb enquestes i entrevistes. Amb la creació de diferents productes emprant eines digitals, entre tots configuren els factors més rellevants que han fet el Sant Feliu d’avui. Fan una exposició amb les seves infografies i acompanyen els visitants amb les seves explicacions.
L’alumnat de 3r d’ESO inaugura l’exposició “El Sant Feliu d’abans i d’ara” a l’Arxiu Comarcal de Sant Feliu.
Els alumnes realitzen una sèrie d’activitats de recerca i anàlisi en llengua anglesa sobre la nutrició humana i hàbits saludables a “Thought for Food” (Mengem amb seny?) per tal de reflexionar sobre la seva sostenibilitat i la petjada ambiental d’allò que mengem. A partir d’aquesta reflexió, els alumnes creen una campanya de conscienciació sobre alimentació i consum sostenible, que mostren en una fira, on també tenen l'oportunitat d’exposar els seus productes reutilitzats, recapten diners per fer una compra conscient i finalment, realitzen la donació d’aquesta al banc d’aliments. Aquest any hem aconseguit 300 euros!
Fira de “Thought for Food”.. Àlbum de fotos de “Thought for Food” 24-25
PROJECTES A 4T ESO
Els alumnes de 4t ESO s’endinsen en l’obra “Les Éléments” del compositor i científic barroc Jean-Féry Rebel, per realitzar una experiència d’indagació, recerca, i producció musical a través de diferents àmbits: la música, la cultura clàssica i la biologia. La visió artística i la científica es complementen per analitzar les dues dimensions, l’artística i la científica. Per entendre el procés artístic de l’autor i desenvolupar la seva creativitat, dissenyen, composen i enregistren les seves pròpies obres amb un tractament avançat del so per produir un podcast, que acompanyen amb un web on documenten les diferents etapes del seu projecte.
L’alumnat realitza un eix cronològic per localitzar l’aparició dels diferents elements al llarg de la història de la TERRA. A la imatge es pot observar un fragment d’un eix cronològic realitzat per un grup de projectes.
Alumnat 4t d’ESO promoció 24-25 presenta Les Éléments
“El Podcast de Les Éléments” realitzat pel grup: Poeta Calleja (4t A): Unai Escalante, Jazmin Pais, Xavier García i Mireia Pareja
“Com et puc enganyar?” és un projecte que convida els nostres alumnes a iniciar-se en el món audiovisual. L’estudi pràctic d’alguns antecedents del cinema com les ombres xineses i el cinemascopi els permet analitzar els elements més primitius del llenguatge cinematogràfic. Amb el tallers realitzats a CaixaForum i les tasques sobre els seus recursos, trucatges i muntatges els alumnes posen en pràctica els elements essencials del llenguatge audiovisual tot creant el seu propi curtmetratge que acaben projectant a CaixaForum en un acte de cloenda. També creen un documental on apliquen les habilitats adquirides.
Taller de creació de curtmetratges a CaixaForum
Curtmetratge “La trucada”, projecte “Com et puc enganyar?”
TALLER L’ART D’ENGANYAR (projecte primer cinema)
Caixa Forum organitza un projecte anomenat PRIMERCINEMA, per formar alumnes i professores per fer un curtmetratge mut de 3 minuts.
Els alumnes ja han fet el primer taller anomenat “L’art d’enganyar” en el que expliquen diferents tipus de trucatges i els diferents rols professionals que hi han al món del cinema.
https://drive.google.com/file/d/13oFXfDsv_-b_HPBdIW43YlvgW2n9pcsD/view?usp=drive_link
GALERIES DE PROJECTES 2024-25
Projecte 1r ESO Coneixes el teu poble?:
https://photos.app.goo.gl/
Projecte 2n ESO Fem ciència a l'Olorda:
https://drive.google.com/
Projecte 3r ESO Thought for Food:
https://photos.app.goo.gl/
Projecte 4t ESO Com et puc enganyar?:
https://photos.app.goo.gl/
Equip de projectes de l’Institut Olorda