Programa d’Innovació Pedagògica #aquíproubullying

Des de fa tres anys, l’Institut Olorda hem entrat al programa d’innovació pedagògica #aquíproubullying. La motivació de formar part d’aquest programa neix de la voluntat d’ampliar i unificar algunes mesures de convivència que s’havien iniciat al centre en cursos anteriors, com ara la mediació o l’acollida després de les sancions.

En una primera fase, es va formar un grup de professores que han estat les responsables d’implementar el projecte al centre. Vam fer un primer diagnòstic, on vam poder veure que no hi havia massa incidència al centre però sí la necessitat de treballar amb l’alumnat per tal de prevenir possibles casos futurs. Posteriorment, vam fer una formació per a tot el professorat i vam començar a realitzar activitats de sensibilització amb l’alumnat.

Objectius generals del programa:

• Sensibilitzar i  donar a conèixer els materials i recursos per prevenir, detectar i  intervenir en l’assetjament i el ciberassetjament en el marc educatiu.

• Apoderar i implicar l’alumnat per  detectar i aturar els processos d’assetjament escolar mitjançant accions de servei a la comunitat.

Assetjament: què és i què no és?

Assetjament: conducta de maltractament psicològic i/o físic, en el marc escolar, d’un alumne o grup d’alumnes envers un company, de forma reiterada, intencionada i amb abús o desequilibri de poder.

L’alumnat com a agent actiu

Al llarg de tota l’ESO, a través de diverses activitats, volem aconseguir que l’alumnat sigui conscient del seu paper quan es donen situacions d’assetjament, per tal que pugui detectar possibles casos i tenir recursos per intevenir-hi.

A més, alguns alumnes de 4t d’ESO, dins del marc del Servei Comunitari, formen el grup de Guaites. Aquests alumnes realitzen una formació per tal d’adquirir habilitats que els permetin ajudar a qualsevol alumne que es trobi en una situació d’assetjament.

Estratègies específiques: Programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying

Prevenció

- Formació

- Mesures d’acompanyament

- Creació de vincles

Detecció

- Servei Comunitari  Guaites

Intervenció

- Suport víctima i agressor

- Treball amb el grup/classe

- Treball amb les famílies

Noticies relacionades

- Formació al nou professorat.