Viatge a Sant Martí del Canigó

Sortides a la Catalunya Nord
El viatge a l'abadia de Sant Martí del Canigó

Itinerari pel Conflent (l'any 2002, com a exemple)
Variants de l'itinerari
Enllaços d'interès
Fotografies del curs 2005-06

Comproveu-ho: pantalla: 640x480 o 800x600 / visualització: Mida del text: Original o Mitjana

Sortides a la Catalunya del Nord

La sortida a la Catalunya del Nord té una llarga història per als alumnes de l'Institut de Batxillerat Olorda (després, IES Olorda). El Seminari de Català va preparar per als alumnes de Batxillerat una excursió d'un dia que, entre els cursos 1986-87 i 1989-90 es dirigia a la plana del Rosselló, on es visitaven la catedral d'Elna, el palau dels Reis de Mallorca de Perpinyà i el castell de Salses.
Però quedava la recança del Canigó, que descobríem al fons de la plana, radiant o entre boires; per això, l'excursió des del curs 1990-91 s'ha dirigit a les muntanyes del Conflent per visitar Sant Martí del Canigó (amb el parèntesi del curs 2001-02).

Viatge a l'abadia de Sant Martí del Canigó (Conflent, Catalunya del Nord, França).

Vista del Canigó
Des de l'autocar, seguint el curs del riu Tet, s'albira la comarca del Conflent i el massís nevat del Canigó, amb l'alterosa Pica, al centre.

Al darrere, al peu, s'amaga el monestir de Sant Martí.

Una vegada més, a la tardor o bé a la primavera, el Departament de Català de l'Institut Olorda (professor Sebastià Bech) organitza, amb els alumnes de Batxillerat, una excursió de caire cultural i recreatiu als monestirs romànics de Sant Martí del Canigó i de Sant Miquel de Cuixà (de passada), tots dos situats en uns indrets incomparables.

Aquesta sortida culmina un bloc d'activitats escolars:
* lectura de fragments del notable poema romàntic Canigó, de mossèn Jacint Verdaguer,
* audició i comentari de cançons lligades al cicle del Canigó (Rossinyol que vas a França ...),
* una introducció al català del Nord (rossellonès),
* una repassada d'alguns dels moments de la nostra història comuna, mitificada pel poeta...

Pica del Canigó (2784 m.a)
Pic de Gasemir (2422 m.a)

Avet Gros

de Cirerola

Sant Martí
(1055)

Poble de Castell (725 m.a)
De Castell pugem a Sant Martí i d'allà a l'Avet Gros, on dinem. Passem, a l'esquerra, el torrent dels Esmorzadors, camí de Vernet.
Itinerari i vista del massís del Canigó des del Pic de la Pena.

Però aquest viatge és, a més, la descoberta d'una bella ruta pirinenca a través de paisatges variats i d'indrets incomparables situats a les muntanyes del Conflent.

Itinerari pel Conflent (tardor de 2002, com a exemple)

7 de novembre de 2002.

L'autocar deixa els alumnes a 725 metres d'altitud al poble de Castell, vora les aigües gelades del riu Cadí, que baixa de la propera Pica del Canigó (2785 m. alt). S'inicia, a peu, la pujada de la pista per un alzinar que va obrint als nostres ulls un magnífic paisatge tardoral i ens fa sentir, al fons, la remor impetuosa del riu; després el camí s'endinsa cap un bosc de castanyers on trobem l'ermita de Sant Martí vell, la font del Comte i, a 1055 metres d'altitud, el monestir de Sant Martí, fundat pel comte Guifré II de Cerdanya a principi del segle XI.

Sant Martí del Canigó Des del proper mirador del monestir de Sant Martí del Canigó, destaquen clarament: els murs sobre el penya-segat, el claustre romànic, la cripta i, al damunt, l'església de Sant Martí.

Tanquen el conjunt, el massís campanar (al peu del qual el comte Guifre va excavar la seva tomba i la de la seva muller) i, al fons, el turó de Sant Galdric, patró de la pagesia catalana.

El primer tram del camí de l'abadia a la Pica del Canigó, transcorre dins d'un notable bosc de castanyers, on les llums del sol prenen un toc especial.

Un grup d'alumnes baixant cap a Sant Martí, quan fèiem la ruta en sentit invers (començant-la per Vernet).
El bosc de Sant Martí

Monestir de St. Martí del Canigó
Des del cim de l'Avet Gros (1315 m. alt), d'esquerra a dreta: cingle sobre la vall de Cirerola, claustre, església superior i campanar de Sant Martí del Canigó.
Després, ens enfilem, pel corriol que duu cap a la Pica, dins un gran bosc de castanyers. Les fulles cobreixen el camí. Més amunt l'itinerari transcorre per un bosc de roures, alzines i, finalment, avets. Bufa la tramuntana, gèlida.

Arribem a un collet a la serra de l'Avet Gos; els qui volen pugen al pic de l'Avet Gros, una gran roca des d'on es domina un vast panorama. Contemplem la serralada del Canigó (amunt) i el monestir (a sota); i, tancant el vast horitzó, els cims del cercle d'Ull de Ter (Ripollès), el massís del Carlit (Cerdanya) i la serra de Madres (Capcir), tots nevats.

La tramuntanada fa volar milers de fulles, que passen a corrua feta pel collet i van caient cap al fons del torrent. Cal baixar. Ens arrecerem per dinar, sota la carena, al cantó del torrent de Cirerola (1320 m. alt).

Aquest any, els més agosarats (amb els professors) no podran asseure's a menjar en aquest petit cim.

El fred ens fa espavilar i, entre pins rojals i avets, agafem el camí de Vernet. Travessem el torrent dels Esmorzadors: el punt més complicat de la ruta. Amb les seves petites dificultats és lent de superar.

Comencem a davallar fort per un corriol. Nevisqueja. Més enllà, cap al torrent de la Guilla, surten davant nostre dos isards. Ha estat només un instant. Fugen ràpids per la tartera que travessa la pineda.
Serrat de l'Alzina
Molts cops hem pujat al Serrat de l'Alzina, un exel·lent mirador: unes vegades, cap a Sant Martí i Castell; d'altres, en sentit contrari, cap a Vernet, com els darrers anys.

Ens reagrupem al coll de Llavent per pujar al Serrat de l'Alzina (961 m. alt), des d'on gaudim de la primera panoràmica circular del dia, presidida, ara sí, per la majestuosa Pica del Canigó, que s'alça nevada gairebé a dos mil metres damunt nostre. El corriol baixa suau i els nostres passos fan la fressa característica del trepig sobre el gruix de fullaraca de castanyer que ho cobreix tot. Ens acostem, finalment, a l'esplèndid jardí botànic ('arborètum') de Vernet els Banys. Arribem a l'autocar, que ens espera davant de les termes.

L'autocar baixa seguint el curs del riu Cadí, passa per Cornellà de Conflent (castell del comte Guifre II de Cerdanya), per les coves de la Canaleta (de les més grans de França), voreja les muralles de Vilafranca de Conflent, deixa a l'esquerra el castell de Rià (bressol de Guifré el Pelós) i, esquivant el centre de Prada, puja cap al monestir romànic de Sant Miquel de Cuixà, en part obra de l'abat Oliba. A punt de fosquejar, i novament al peu del Canigó, admirem aquest conjunt arquitectònic (un dels grans centres culturals medievals d'occident). Després, s'imposa una tornada tranquil•la cap a Sant Feliu.

Variants de l'itinerari

Els primers assaigs

A les primeres sortides (com la de1990-91) vam visitar, al matí, l'abadia de Cuixà i, al migdia, el monestir de Sant Martí. Vam pujar pel camí més turístic (sortint i tornant al poblet de Castell per la pista: itinerari 9). A la tarda va quedar una estona lliure per visitar la vila de Prada (capital del Conflent, on són enterrats Pompeu Fabra i Pau Casals).

Uns itineraris de major volada

Més endavant (el 1994 o abans) vam seguir itineraris més ambiciosos: visitàvem l'abadia de Cuixà, al matí, i al migdia agafàvem a Vernet els Banys una variant del camí que s'enfila a la Pica del Canigó (itineraris 26 i 11) fins a trobar la sendera que baixa a Sant Martí (itinerari 9). Primer, dinàvem al mateix camí en ésser a les envistes del monestir; temps després, vam descobrir que podíem fer-ho tot gaudint de la gran panoràmica de l'Avet Gros. Vistada l'abadia de Sant Martí, baixàvem per la pista fins a Castell; i, si hi havia pressupost, visitàvem les extraordinàries coves de Vilafranca del Conflent (la Cova de les Fades o la Gran Canaleta): un món subterrani ben important al poema Canigó de Verdaguer.

L'itinerari millor

El millor itinerari és el que havem seguit darrerament: pujar des de Castell per la pista fins a l'abadia de Sant Martí, continuar pel camí de la Pica del Canigó (itinerari 9) fins a l'Avet Gros. Tornar enrere a fi d'agafar el camí de la serra de l'Alzina i Vernet (itinerari 11). Aquesta variant té l'avantatge que durant la darrera hora es camina per un agradós camí de terra (deixant enrere l'asfalt de la pista i les pedres de bona part de la resta del camí).

Canvis imposats pel temps

Si bé mai no hem tingut un temps nefast, alguna vegada hem hagut de superar problemes.

Un dia de primavera ens va agafar una pluja persistent a Vilafranca del Conflent. Tips d'esperar, a la fi vam decidir tirar endavant. A Castell vèiem una mena de boira rara cap a Sant Martí: a mesura que pujàvem, el plugim es convertia en neu, que era més suportable. En arribar al monestir, ens esperava un bon foc preparat exprés per les monges! Laus Deo!

Devia ser a la tardor de l'any 1995 que la presència de neu ens va aconsellar buscar uns altres itineraris de cota més baixa. Així, doncs, des de Castell (725 m. alt.) vam pujar cap a l'abadia de Sant Martí (1055 m. alt.) per la pista. Un cop havíem vist l'abadia, vàrem baixar per l'ombrívol i frondós camí del bosc (itinerari 10) fins a tocar gairebé al poble mateix, vam agafar la pista de Marialles i ens vam enfilar a la Torre de Goà (1268 m. alt), que és un dels millors miradors. En arribar-hi, ens va sorprendre la persitència de clapes de neu cobrint algunes plantes (estepes).

La Torre de Goà, un mirdor
La Torre de Goà (1268 m. a) és un mirador esplèndid sobre el massís del Canigó i sobre el Pirineu que l'envolta.

Havent dinat, vam seguir la carena (itinerari 7) fins a Vernet (650 m. a), gaudint en una tarda plàcida de vistes incomparables com les dels pics de la Faguerosa (1130) i de la Pena (1071). La ruta va ser llarga, però s'ho va valer.

Alguns enllaços d'interès

Poema Canigó de Jacint Verdaguer
Text del cant I de Canigó
Catalunya del Nord
Mapa interactiu del Rosselló
Les weba dels municipis del departament dels Pirineus Orientals (66)
Castell
Castell: informació, història, fotos antigues i modernes
Web oficial de Castell
Sant Martí (general)
L'abadia de Sant Martí: informacions generals (català)
L'abadia (text i fotos)
Sant Martí (muntanya)
Abundant informació i fotos de Sant Martí i de tot el Canigó
Sant Miquel de Cuixà
Història de Cuixà (català)
L'abadia text i fotos
Visitar Cuixà
Visitar Cuixà (alguna informació) (castellà)
Els amics de Cuixà
L'arquitectura religiosa: Cuixà
Fotos i materials audiovisuals (català)
Prada (capital del Conflent)
Prada i els festivals musicals de Pau Casals (més enllaços)
Oficina de turisme de Prada
Cova Canaleta (Vilafranca del Conflent)